http://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/styles/full/public/image/rebecca-1940-laurence-olivier-kissing-joan-fontaine-00n-yrr.jpg?itok=yLfAEyZ8

Alfred Hitchcock’un 1940 yapımı Rebecca filmi..

Bu yazı Alfred Hitchcock’un 1940 yapımı Rebecca filmiyle ilgili analizler içerir. Karakter ağarlıklı bu analizler (filmi henüz izlemeyenlerin) seyir zevkini düşürebilir.

Konu:

Genç nedime iş vereni Edythe Van Hopper’le beraber Monte Carlo’da bulunuyor. Bu zaman içersinde ingiliz asilzade Maxim de Winter’le tanışıyor. Maxim hala geçen sene eşi Rebecca’yı kaybetmiş olmanın etkisi altında. Monte Carlo’da genç nedime ve Maxim’in arasında duygusal bir ilişki başlıyor. Bu ikili Maxim’in teklifiyle süpriz bir evlilik yapıyor ve beraber Maxim’in Cornwall’deki Menderley malikhanesine gidiyorlar.

Genç nedime Menderley’de hizmetkarlarla tanışıyor. Hizmetkarlardan Mrs. Danvers eski hanımı Rebecca’ya büyük ve saplantılı bir muhabbetle bağlı. Mrs. Danvers yeni Mrs. de Winter’i rahatsız ve sonunda intihar etmesini sağlamak için elinden geleni yapıyor.

Rebecca’nın ölümü ile ilgili yeni bilgiler gün yüzüne çıkınca Mrs. Danvers Menderley malikhanesini ateşe veriyor. Bu ateş sonucunda kendi -ve Rebecca’nın son etki alanı Menderley- küle dönüyor. Yeni Mrs. de Winter ateşlerden son anda kurtulmayı başarmıştır.

Karakterler:

George Fortescu Maximilian ‘Maxim’ de Winter ingiliz asilzade ve Menderley malikanesinin sahibi. Maxim filmin erkek protagonisti (kahraman).

Mrs. de Winter, Maxim’in ikinci eşi. Mrs. de Winter’e film boyunca kendi ismiyle hitap edilmiyor ve şeyirci onu yalnızca Mrs de Winter ismiyle tanıyor. Mrs. de Winter filmde anlatıcı rolünü üstleniyor ve (böylelikle) seyircinin özdeşleştiği karakter oluyor.

Jack Favell Rebecca’nın ”kuzeni” ve onun aşıklarından biri. Jack filmin eril antagonisti (düşman).

Mrs. Danvers Menderley malikanesinin ve eski Mrs. de Winter’in hizmetçisi. Mrs. Danvers filmin dişi antagonisti.

Rebecca Maxim’in ölen eşi. Rebecca film boyunca gösterilmediği halde varlığı hemen hemen her sahnede hissediliyor. Film Rebecca’nın geçmiş hikayesini bugünün olaylarıyla anlatıyor.

İlişkiler:

Maxim de Winter ve Mrs. de Winter filmin ana karakterleri. Mrs. de Winter Maxim’de babasının ölümünden sonra aradığı sevgiyi buluyor. Maxim ise Mrs. de Winter’in masumiyetini ve çocuksuluğunu seviyor. Mrs. de Winter’in varlığında ”demonlarını” unutuyor, yani eskiye dair Rebecca’yla alakalı hatıralarını.

Bu ikili süpriz bir kararla evleniyor ve Maxim’in Menderley’e malikhanesine geliyorlar. Menderley’de Mrs. de Winter beklentileri karşılayabilecek miyim kaygısına düşüyor. Gittikçe Maxim ve toplumdan kabul görme arayışına giriyor. Bu arada Maxim Menderley’e geri geldiğinden dolayı pişmanlık duyuyor, çünkü ”demonları” takip etmeye devam ediyor. Çaresizlik içersinde ”demonları” bir gün yenebilecek miyim diye düşünüyor.

Jack Favell eril antagonist, yani Maxim’in rakibi. Bu rekabetin sebebi Jack’in Rebecca’nın aşıklarından biri olması. Bundan dolayı Maxim’in Jack’e karşı bir düşmanlığı var.

Mrs. Danvers dişi antagonist, yani Mrs. de Winter’in rakibi. Bu rekabetin sebebi Mrs. Danvers’in hala Rebecca’ya sadakat ve sapkın muhabbetle bağlı olması. Bundan dolayı yeni Mrs. de Winter’e karşı sevimsiz ve hor davranıyor. Mrs. Danvers’in Rebecca’nın güzelliği ve zekasına karşı olan sevgisi takıntı durumunda. Takıntılı sevgisinden dolayı Mrs. de Winter’i intihara sürükliyerek Rebecca’nın mirasını korumak istiyor.

Jack ara sıra -Maxim evde olmayınca- Menderley’de Mrs. Danvers’la buluşuyor. Bu ikili birbirlerini iyi tanıyorlar olsa gerek ki, Mrs. Danvers Jack’e takma adıyla (Danny) hitap ediyor.

Maxim için Mrs. Danvers sıradan bir hizmetkar, yani onun için bir önem arz etmiyor. Mrs. Danvers ise muhtemelen Maxim’i -yeniden evlenmesinden dolayı- af etmiyordur.

Ana Karakterlerin Değişimi:

Maxim filmin başında üzgün (intiharın eşiğinde) ve yalnız (kendi başına tatil yapan) bir adamdı. Mrs. de Winter’i tanımasıyla beraber üzüntüsünden ve yalnızlığından kurtuluyor. Başta herkese mesafeli ve soğuk olan Maxim Mrs. de Winter’e olan sevigisyle değişiyor.

Mrs. de Winter nedimelik hayatıyla memnun olmayan ve çocuksu hareketleri olan biri. Maxim’i tanıdıktan sonra hayatıyla memnun olmaya başlıyor. Ve filmin sonlarına doğru -Maxim’in büyük sırrını saklıyarak- çocuksu hareketleri ve masumiyetini kaybediyor

Karakterlerin Hedef ve İstekleri:

Maxim ana hedefi eskiden kalan ”demonlarından” kurtulmak. Önce bu hedefine kendini öldürerek ulaşmayı düşünüyor; fakat Mrs. de Winter’le tanışınca sevgiyle kurtulmayı hedefliyor. Maxim’in bütün fiileri (Mrs. de Winter’le yaptığı hızlı evlilik vesaire) hep ”demonlardan” kurtulmak için. Maxim’in istekleri de ”demonlarla” alakalı. Maxim eskiyi unutarak mutlu ve sakin bir yaşam sürmek istiyor.

Mrs. de Winter’in de büyük hedefleri yok. Onun istekleri -babasının ölümünden sonra oluşan- sevgi ve ilgi eksikliğini gidermek. Bu sevgi ve ilgiyi Maxim’den umuyor. Bu isteklere ulaşması bir kaç kısa vadeli hedeflerden geçiyor. Bu hedeflerin hepsi Maxim’in sevgisini daim kılmak ve onla beraber mutlu olmayı sağlaması için. Mrs. de Winter ana istekleri başka istekler doğuruyor. Örneğin topluluğun takdirini alma isteği Maxim’e hoş görünmek için doğuyor. Mrs. de Winter aynı zamanda Maxim’in de takdirini almak istiyor ve böylelikle onun aşkını sabitleştirmek.

Jack Favell’in isteği rahatlık ve lüks içersinde yaşamak. Hedefleri bu isteği gidermeye yönelik. Örneğin Mr. de Winter’e şantaj yaparak para kazanmak. Maxim para ödemeyince onu parmaklıklar arkasında görmek istiyor. Maxim’i acı çekerken görmek için onu ”demonlarıyla” son bir kez daha buluşturuyor.

Mrs. Danvers’in tek hedefi var Mrs. de Winter’i malikhaneden uzaklaştırmak veya ölüdrmek. Yeni bir Mrs. De Winter’in olmasını istemiyor, yani bunun tersi isteği.

Hasılı bu filmde istekler ve hedefler sıkı bağlantılı.

Protagonist ve Mentor Maskeleri

Protagonist ve Mentor maskesi film boyunca Maxim ve Mrs. de Winter arasında değişiyor. İlk başta (Monte Carlo) maske Mrs. de Winter’de ve Maxim’e tekrar gülmesini öğretiyor. Sonra (Menderley’e geliş) maske Maxim’e geçiyor. Maxim Mrs. de Winter’e kendinden emin ve büyümesini sağlıyor. Filmin sonunda (Rebecca’nın ölümünün arkasındaki sır aralanınca) maske tekrar Mrs. de Winter’e dönüyor. Mrs. de Winter Maxim’i panik anında onu teselli ediyor ve sakinleştiriyor.

Maxim’in yokluğunda Major Giles Lacy (Maxim’in kardesi) ve Frank Crawley (Kahya) mentor maskesini alıyor. Bu maskeyi aldıklarında görevleri Rebecca’ya ümit vermekti.

Advertisements

1 thought on “Alfred Hitchcock’un 1940 yapımı Rebecca filmi..”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s